1

US/A TODAY-

www.usatodaymagazine.net

Publisher and Editor-in-Chief
WAYNE M. BARRETT

Art Director
HAROLD A. PERRY

Director of Marketing
MAGGIE BENNETT

USA Today (ISSN 0161-7389) is
published monthly by Society for
the Advancement of Education
inc., 500 Bi-County Blvd., Ste.
203N, Farmingdale, NY 11735-
3931, (631) 293-4343. Periodicals
postage paid at Farmingdale, NY,
and at additional mailing offices.

Postmaster: Send address
changes to USA Today, 500 Bi-
County Blvd., Ste. 203N, Farming-
dale, NY 11735-3931. Return post-
age guaranteed. Copyright © 2005
by Society for the Advancement of
Education Inc. No material may be
reprinted without written permis-
sion of publisher. Title registered at
the U.S. Patent Office. Wayne M.
Barrett, President and Treasurer;
Harold A. Perry, Secretary and Assis-
tant Treasurer.

Subscription rates available on
request (write USA Today, 500 Bi-
County Blvd., Ste. 203N, Farming-
dale, NY 11735-3931). Single is-
sues, $9.50 (plus $4.75 postage
and handling). Subscription in-
cludes the following special
newsletter editions: Newsview,
Your Health, and World of Science.

Microfilm and Microfiche are
available only to subscribers. Order
directly from: SIRS/ProQuest, 5201
Congress Ave., Suite 250, Boca Ra-
ton, FL 33487.

Contributors should provide an
addressed envelope with adequate
postage for return of unaccepted
manuscripts or illustrative matter.
Opinions expressed in articles do
not necessarily represent the views
of Society for the Advancement of
Education Inc., its staff, or the edi-
torial board.

Indexed in Readers Guide to Peri-
odical Literature; Social Science Ci-
tation Index; Current Contents: So-
cial & Behavioral Sciences;
Women's Studies Abstracts; Index
to Periodical Articles Related to
Law; Education Index; Educational
Administration Abstracts; Current
index to Journals in Education; and
College Student Personnel Ab-
stracts.

Trustees: Wayne M. Barrett, Pres-
ident, Society for the Advancement
of Education Inc., and Publisher,
USA Today; Robert J. Bresler, Pro-
fessor Emeritus of Public Policy,
Pennsylvania State University at
Harrisburg; Llewellyn D. Howell,
Professor Emeritus of International
Management at Thunderbird, The
Garvin School of International
Management; Ralph Hyatt, Profes-
sor Emeritus of Psychology, St.
Joseph’s University; Athan G. Theo-
haris, Professor of History, Mar-
quette University; Richard E. Vatz,
Professor of Rhetoric and Commu-
nication, Towson University

Send comments to:
letters@usatodaymagazine.net

fettered flow of information” are concepts

that need to be taken seriously by all journal-
ists—we certainly do here at USA TODAY magazine.
Our pages are designed to serve as an open forum for
any individual, group, concern, organization, etc. with a
responsible opinion. We like to have experts in the field
author our pieces, although that certainly is not a prereq-
uisite for earning space in this publication. Most impor-
tantly, perhaps, is the fact that we have no political bent.
The personal opinons and political, scientific, and reli-
gious inclinations of the staff, editorial board, and
trustees, as well as the publisher in no way serve as an
indicator or censor with regard to what appears in our
pages. That last point cannot be emphasized enough. If
someone has something to say, we want you, the reader,
to hear it and decide for yourself as to its interest and
worth. That being said, we still have a responsibility—
indeed, a grave one—to assure the validity of any article
that goes to press. Controversy is one thing; unsubstanti-
ated facts are another.

Our lead piece in the November 2004 issue, in the
National Affairs section, was titled, “The President and
the Terrorist: Does George W. Bush Have Business Ties
to Osama bin Laden?” It was submitted by Marc Umile,
a documentary filmmaker who recently authored the
book, Bush Unplugged! The True Patriot’s Guide to

(4 ‘T he marketplace of ideas” and “the free, un-

FROM THE PUBLISHE

George W. Bush. The ensuing furor after the article ap-
peared was almost immediate. Two entities that felt par-
ticularly disparaged by Mr. Umile’s article, and who con-
tacted us to express their outrage and displeasure, were
The Carlyle Group and Mr. Khalid Bin Mahfouz. We
certainly are not strangers to this type of reaction. When
printing opinion pieces that involve business and politics,
it is not unusual for feelings to run high—and, in this
case, justifiably so. Since the creation of USA TODAY
more than 25 years ago, our solution to such situations
has remained steadfast. The offended parties should state
their case in an article of their own or with a Letter to the
Editor. Again, the concept of an open forum serves as
our guiding force. The Catlyle Group opted to pen a de-
tailed piece to dispel what they feel are the many myths
circulated in the media about their company—and a
well-written and fascinating story it is, appearing on
page 22 of this issue. Mr. Bin Mahfouz, on the other
hand, had his counsel send us an impassioned letter seek-
ing to clarify who he is and what he does (see below).

We at USA TODAY deeply regret any damage that
may have resulted to the reputation of Mr. Bin Mahfouz
or that of his family—and to The Carlyle Group—be-
cause of the article in question.

The power of the press is just that: powerful. As such,
it must be accurate as well.

Wayne M. Barrett

T am writing to respond to statements concerning
Mr. Khalid Bin Mahfouz made in an article entitled
“The President and the Terrorist” by Marc Umile
that appeared in the November 2004 issue of USA
TODAY magazine. The piece refers to Mr. Bin
Mahfouz as a “terrorist financier,” claiming that he
has “been identified by Saudi and U.S. intelligence
as [a] financial backer of numerous Islamic terrorist
organizations including Osama bin Laden’s Al
Qaeda network.”

In fact, Mr. Bin Mahfouz is a well-known and
well-regarded businessman and citizen of Saudi

“Arabia, who formerly served as chairman of Saudi
Arabia’s largest bank, the National Commercial
Bank of Saudi Arabia (which is not, as the article
claims, a “rogue bank”). Mr. Bin Mahfouz has ab-
solutely no connection to Osama bin Laden nor to
Al Qaeda. He and his family publicly have con-
demned terrorism in all its forms and manifesta-
tions, especially the fiendish events of Sept. 11,
2001. Neither Mr. Bin Mahfouz nor any member of
his family has ever been designated by the United
States government or any other government as a
supporter of terrorism. Indeed, to our knowledge,
Mr. Bin Mahfouz never has been the subject of any
U.S. government investigation relating to terrorism.

The article also asserts that in October of 1999
there were media reports that Mr. Bin Mahfouz was
placed under “house airest” after an audit ordered
by the Saudi Royal Family discovered that Mr. Bin
Mahfouz and others had transferred funds to Al
Qaeda. These assertions are completely false and
totally without merit. Mr. Bin Mahfouz never has
been placed under arrest of any kind and senior ex-
ecutives of the National Commercial Bank of Saudi
Arabia repeatedly have denied that any such audit
ever took place.

Moreover, the article states that a-son of Mr. Bin
Mahfouz was on the board of directors of the
Muwafaq Foundation, which has been “designated
by the U.S. Treasury Department as-a front operation
shifting funds to Al Qaeda.” In fact, the Muwafaq
Foundation never has been designated by the United
States, United Nations, the European Community, or
any other governmental body as an organization that
supports terrorism. The Muwafaq Foundation,
which wound up its activities by 1998, was not a
“front operation,” but a well-respected charity that
worked to fight hunger and disease with many: other
well-known charities, including the World Health
Organization, UNICEF, the UN’s World Food Pro-
gramme, Save the Children, and others.

Finally, the article maintains that Mr. Bin Mah-
fouz is married to Osama bin Laden’s sister. In fact,
Mr. Bin Mahfouz is neither married to any sister of
Osama bin Laden, nor is Osama bin Laden married
to any of Mr. Bin Mahfouz’s sisters. Several leading
publications have printed corrections in regard to
this allegation, including the Washington Post, Wall
Street Journal, Sunday Independent (Exie), Fortune
magazine, Los Angeles Times, The Mail on Sunday,
and Penguin Books. These corrections; along with
other retractions and apologies for claims similar to
that made by Mr. Umile, are all available on the Bin
Mahfouz family website (www.binmahfouz.info).

Needless to say, allegations such as those set out
in the article are extremely distressing to Mr: Bin
Mahfouz and his family. We are-dismayed that Mr.
Unmile both ignored publicly-available information
refuting his claims and failed to make any attempt to
contact Mr. Bin Mahfouz or his representatives re-
garding the statements made in the article.

Timothy.J. Finn
Counsel to Khalid Bin Mahfouz

USA TODAY * MARCH 2005




